reklama
reklama
"Sluší se, aby žena žila pod botou muže" (Turecké přísloví)

Volnost, rovnost, pokrytectví

Autor: Alexander Tomský | Publikováno: 29.5.2010 | Rubrika: Evropa
Ilustrace

Francouzská vláda se po ročních diskusích o náboženské svobodě a „laickém státu“ rozhodla zakázat muslimkám na veřejnosti nosit burku. Francii předběhly letos už dvě frankofonní země, Belgie a kanadská provincie Quebec, kde už byl takový zákon schválen.

Od hlavy až k patám zahalené ženy v černém, když na nás jako z masky místo obličeje z úzkých škvír mrkají podivně živýma očima a působí tak trochu jako mimozemšťané, nepochybně vzbuzují v celé Evropě značnou nechuť. Jejich exotický zjev podporuje xenofobní nálady a obavy domorodých obyvatel, zvláště když se za nimi táhne houf malých dětí a evropské vlády nejsou schopny či nechtějí omezit přistěhovalectví. A co teprve šok, když taková strašidla promluví perfektně německy či francouzsky.

Odhaduje se, že celou třetinu burek nosí evropské konvertitky k islámu. Mimo extremistické státy Arabského zálivu a Taliban je takový oděv – na rozdíl od více méně kulturně povinné etikety hidžábu (arabsky cudnost), který zahaluje tělo a vlasy, ale nikoli tvář – pro evropské sekularisty veřejným pohoršením jistě víc než některé stejně zahalené, avšak celibátní katolické jeptišky. Ty ovšem ani v zuřivě antiklerikální Francii zakázat nejde. Burkou nikomu neškodí Pro francouzské rovnostáře a feministky jsou tyhle ženy živým provokativním symbolem misogynní kultury, která podřizuje ženy mužům, a zároveň útokem na absolutní hodnotu rovnosti (v tomto případě sexuální), která je na rozdíl od opačného anglosaského chápání nadřazena zřejmě méně absolutní hodnotě svobody.

Problém je v tom, že ani svoboda, ani rovnost nejsou žádné absolutní hodnoty. Francouzská státní doktrína je navíc historicky hluboce netolerantní, veřejný prostor patří bezvěrcům a jejich představě, jak se má společnost chovat a v co mají školáci věřit. Jak vůbec může v Anglii existovat státní církev a nikomu přitom nevadit?

Proto také nechápou argument, že z pouhého faktu dobrovolnosti, totiž že 99,9 procenta muslimek burku nosit chce a nikomu tím neškodí, vyplývá špatnost takové sociální jurisdikce. Ideologové neuznávají ani pragmatický argument pravidla nezáměrných důsledků každého nového zákona.

Tenhle zcela jistě odsoudí některé ženy k domácímu vězení, a protože jde o poměrně zanedbatelný počet (zhruba dva tisíce), vyvolává další zbytečný konflikt (po zákazu nošení šátků ve školách) mezi státem a mohutnou desetiprocentní muslimskou menšinou, o islámských státech ani nemluvě.

Že takový zákaz porušuje Evropskou konvenci o lidských právech (článek 8 & 9), samozřejmě francouzské zákonodárce, hlavní tvůrce evropské unie, vůbec nezajímá. A není to tak dlouho, co americký prezident v Káhiře prohlásil, že Západ nemůže muslimkám diktovat, jak se mají oblékat, a jeho slova parafrázoval i labouristický ministr Ed Ball, když extremistické snahy o podobný zákaz v Británii označil za naprosto nebritské.

Za vaše práva se budu bít...

Problém Francie a evropské politické liberální elity spočívá v tom, že liberální – čili svobodomyslná – v původním významu vůbec není, a navzdory politickému rozdělení na pravici a levici je rovnostářská a podřizuje svobodu, a to hospodářskou, občanskou i osobní, manažerskobyrokratickému státu.

Chce všechno regulovat ve jménu ideálu vyššího lidství, kde si budou (nejen před zákonem) ženy, děti a muži absolutně materiálně rovni bez ohledu na své role, možnosti i volbu a kde má stát vychovávat a vyžadovat toleranci k nejbizarnějším menšinám za předpokladu, že nejsou náboženské. Proto považují zahalenou tvář ženy na veřejnosti za propagaci nerovnosti, a nikoli za extrémní náboženskou představu o cudnosti. Ovšem o náboženství v případě islámu mluvit neradno. A tak se raději pokrytecky mluví o omezování práv žen. Stát přece neomezuje, stát jenom odstraňuje omezení. A veřejný prostor? Ten jediný může být multikulturní, protože jde o prostor, a nikoli ideologii. Vždyť v tolerantním 19. století v mnoha městech vedle sebe existovaly synagogy, ortodoxní, katolické i protestantské chrámy.

Je opravdu zvláštní, když si socialisté a nacionalisté tak dobře rozumí, skutečný konzervativní patriot by do vlasti především nevpustil šest milionů muslimů. Dnes to vypadá, že francouzské égalité pozřelo liberté i fraternité… Možná to tak bylo vždycky, jen jsme to nevěděli.

Za všechny skutečné liberály se parafrází Voltaira ozval anglický The Economist: „S tímhle oděvem nesouhlasím, ale za vaše právo jej nosit se budu bít až na smrt.“
 

autor je publicista a nakladatel

vyšlo v Lidových novinách 24. května 2010

reklama
1222 čtenářů | 8 komentářů | 
HodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnoceníHodnocení
Tisknout článek Poslat článek e-mailem
Vaše hodnocení: 

Zde můžete nastavit své hodnocení
Komentáře


Re: Volnost, rovnost, pokrytectví
(odkaz, 29.5.2010 18:11:35)
Odpovědět
Clovek by az rekl,ze v Ervope je vic zahalenych zenskych ,nez u nich. Je pro mne hrozne, kdyz sedim v parku v mini sukni a vedle mne si prisedne ten "cerny pytel".
Re: Volnost, rovnost, pokrytectví
(Zed, 30.5.2010 23:00:12)
Odpovědět
Pane Tomský, kdybyste byl sociální pracovník, který má za úkol vyšetřovat domácí násilí na ženách, asi byste neměl moc práce. Zřejmě by vám stačilo tvrzení většiny týraných žen, že ony rozhodně týrané nejsou a modřiny mají proto, že upadly na schodech. Tohle skutečně ze strachu před svým manželem tvrdí. Nebuďte naivní, že s burkami je to jinak.
Re: Volnost, rovnost, pokrytectví
(pavjan, 30.5.2010 17:41:36)
Odpovědět
Tady vůbec nejde o burky jako takové. Je to zoufalá snaha alespoň trochu přibrzdit úspěšně se rozvíjející islám. Snaha marná,neboť zdegenerovaní evropští vůdci ani neví, že by měli bránit svou vlast, kulturu a tradice.Jestliže islámu poskytnou všechna práva původní společnosti, jak to i činí, tak spolupracují na likvidaci naší civilizace.VzpomeŇte na Kaddáfího slova: Porazíme vás pomocí vašich zákonů.
Re: Volnost, rovnost, pokrytectví
(adler, 29.5.2010 16:26:59)
Odpovědět
Já teda v okázalém nošení těch hader vidím na jedné straně provokaci a na druhé nebezpečí - předvoj islamizace. Evropa nemá islámské kořeny a tradice a muslimské zvyky do ní prostě nepatří.
Muslimové jsou v Evropě (bohužel příliš četní) hosté a měli by ctít její principy, ne vnucovat domácím ty svoje.
Re: Volnost, rovnost, pokrytectví
(M., 30.5.2010 5:09:21)
Odpovědět
To si myslíte Vy, že oni jsou zde "hosté".

ONI jsou přesvědčeni, že sem přicházejí vládnout.
A PC MC establišment nedělá nic, aby jim to rozmluvil.
Re: Volnost, rovnost, pokrytectví
(Conan, 31.5.2010 8:46:31)
Odpovědět
Dnešný etablischment s tým nič nerobí, lebo s tým nič robiť nemôže a ani nechce. Chcete, aby vlády (úrady, politici) bránili európske hodnoty a záujmy? Bolo by to fajn, ale je to nereálne očakávanie. Politici a ekonomické skupiny, ktoré majú v našich končinách rozhodujúcu moc, s problémom šírenia islamizácie nerobia nič a ani sa nechystajú, okrem iného aj preto, že:
1. Neberú túto hrozbu vážne. Oni a ich rodiny žijú v izolovaných a dobre strážených luxusných štvrtiach (v našich končinách sa pre ne používa milý termín "Zbojnícke vŕšky) a problémy luzy (t. j. strednej triedy, robotníkov, živnostníkov, učiteľov, policajtov) sa ich NETÝKAJÚ.
2. Čeliť islamizácii nie je možné bez toho aby ODSÚDILI Mohameda ako pedofilného vraha a Islam ako nenávistnú ideológiu. To by pochopiteľne viedlo ku konfliktu s islamským svetom v meradlách Studenej vojny a poškodilo záujem obchodníkov a bankárov na voľnom toku peňazí.
3. Islamská kultúra a dejiny majú odlišné korene a princípy fungovania. Európske škatuľky myslenia (ľavica, pravica, liberáli, konzervatívci, socialisti) sa na fenomén islamského sveta nehodia. Niet divu, že mu európske politické elity, ktoré si za posledných 100 rokov od komunikácie s ľuďmi iných civilizácii odvykli, nerozumejú.
4. Stret Západu a Islamu sa nedeje vo vzduchoprázdne. Sú tu aj ďalšie civilizačné okruhy (napr Čína, India, Japonsko a Brazília, aby som vymenoval len tie najdôležitejšie), ktoré majú tiež svoje záujmy, ktoré sa môžu zhodovať/krížiť zo záujmami Západu alebo (bývalého) Kalifátu.
5. Európske národy (a v rôznej miere aj ich potomkovia v Amerike, Ázii a v Austrálii) zase raz čelia kríze identity. Pochybnosti a ľahká ovplyvniteľnosť našej kultúry a hodnôt je našou slabinou - ako to ukázal pád Ríma, ale aj našou silou - ako to dosvedčuje obdobie renesancie a veľké revolúcie prelomu 18. a 19. storočia, či globálny konflikt v 1/2 20. stor, trochu umelo delený na WWI. a WW II.
Re: Volnost, rovnost, pokrytectví
(parr, 31.5.2010 9:50:54)
Odpovědět
tvrzeni, ze 99,9 procent muslimek nosi burku dobrovolne... pane Tomsky, kdyz jsem nikde nebyl (nebo byl a nekoukal a nepremyslel) a nicemu nerozumim, nepisi o tom. Letel jste nekdy treba do Saudske Arabie? Do Omanu? Jak je mozne, ze jeste na letisti jsou Saudky ci Omanky mnohdy bez pytle? Proc si ho navleknou az v letadle nebo doma? Jak je mozne, ze po Istanbulu chodi s manzelem bez burky? Asi proto, ze po tom pytli tolik touzi... Ona i manzel. Je to blbost. Proste si ho navleknou, kdyz musi - tedy doma. Vy jste nikdy neslysel, ze pred Chomejnim chodily divky v Iranu i v minisuknich? A pak prisel Chomejni a ony si dobrovolne s radosti navlekl cerne pytle? Vzdyt i iransti spisovatele si z tech pytlu utahuji a oznacuji ho za symbol nerovnosti mezi muzem a zenou. Uplne jina vec je, zda ma smysl u nas (ci ve Francii) burky zakazovat. To se zase jednou neresi problem, nybrz jen to, co je videt. Hloupost a pokrytectvi. A zbabelost slapnout do toho silneji.
Re: Volnost, rovnost, pokrytectví
(alien07, 29.5.2010 15:48:04)
Odpovědět
The Economist: „S tímhle oděvem nesouhlasím, ale za vaše právo jej nosit se budu bít až na smrt.“

Pan Tomsky nie vzdy celkom rozumiem vsetkym prispevkom a mozno sa i teras mylim. No zda sa mi ze vy a Economist nebojujete sa zachovanie prava moslimiek nieco nosit. Ale za pravo otrokarov udrzat si svojich otrokov aj v Europe o pravo otrokarov na ponizovanie svojich otrokov a suhlasite ze zena je podriadena muzovi a menejcenna ako muz.
No a ked si precitam uvodny odstavec tak len dufam ze si nechystate spolu s redaktormi Economistu sebevrazednu vestu...
Přihlášení uživatele
Jméno:
Heslo:

Zasílání upozornění
Články autora
Průzkum
Hymenoplastika u muslimských dívek - ano či ne? Západní politici a lékaři se nemohou shodnout, zda je integračně správné chirurgicky obnovovat muslimským dívkám panenství. Jste pro hymenoplastiku Vy? Hlasujte:
Hlasovat můžete kliknutím na odpověď
Reklama